söndag 26 augusti 2012

Ingen rolig krönika.

Viktigt att poängtera att detta inlägget inte handlar om en spelare utan om hela laget. 

Vi har höga förväntningar på varandra. Vi förutsätter att varje kille i laget ska hålla en viss nivå. Detta är bra! Vad som däremot inte är bra är hur vi just nu hanterar det när någon eller några faller ur ramen eller för den delen bara råkar slå EN felpassning eller tappa bollen. Detta händer på såväl elitnivå som på korpnivå, givetvis oftare i korpen.

 Det är dags att var och en funderar på vad som gynnar laget bäst. Springer vi runt och gnäller på varandra så fort någon misslyckas med en pass, ett skott, en brytning och så vidare så lär till slut ingen våga att spela på det sätt som krävs för att vinna matcher. Det blir nästan löjeväckande att gnälla för att en medspelare tappar bollen och sedan själv slå en felpass. Det är dags att vi hittar tillbaka till våren då vi peppade varandra istället och som lag "sköljde" över motståndare. Vi vände underlägen till seger, vann flera matcher med en man mindre och gjorde segermål i matchens sista minut. Jag lovar att om vi hittar tillbaka till att peppa varandra igen så blir det roligare att spela och att vi kommer börja vinna matcher igen.

Ingen rolig krönika men en nödvändig sådan. Jag bestämde att skriva detta för att förhoppningsvis kväsa detta i sin linda innan det eskalerar.

B-lagsmatch imorgon och träning på torsdag.

Jag förväntar mig inga kommentarer på detta inlägget.

//Johansen


6 kommentarer:

  1. Hmmm....
    Att ventilera dessa åsikter här och sedan inte förvänta sig några kommentarer är väl ändå lite långsökt.
    Jag håller med om att peppa är det bästa men när det inte hjälper och inget händer varken på eller utanför plan så blir resultatet lätt att det gnälls.
    Däremot tycker jag att du har fel när du påstår att det negativa kommer fram efter ETT misstag. Så upplever inte jag det!!
    Reaktionerna kommer då misstagen upprepas utan att det får konsekvenser.... Nog om detta då jag misstänker att vi inte tycker lika :) :)

    SvaraRadera
  2. Ta det lugnt! Detta är ett kollektivt problem. Vi behöver ALLA jobba med att peppa varandra. Jag tror vi tycker mer lika i frågan än olika. Jag fick också min beskärda del av sleven senast. Detta är än så länge inget monumentalt problem men tendenserna är inte bra.

    SvaraRadera
  3. Martin spelar fotboll : hagahahagagahhshahahahahahahahahagsgshagahahahahagags

    SvaraRadera
  4. Kan till viss del hålla med Martin. Som åskådare fick man ett antal gråa hår under matchen. Hade behövts både två och tre "hårtorkar".

    SvaraRadera
  5. Håller också med Martin. Vi ska bara snacka om vem som ska dela ut hårtorkarna i så fall. ;)

    SvaraRadera
  6. Jag håller inte med er.

    Hårtorkan ska tas fram när laget som helhet är för lat. Mot Sibbhult var problemet att spelet inte fungerade och då tycker jag inte att hårtorkan är ett bra verktyg. Gnällandet började faktiskt rätt så tidigt i matchen, och därmed blåstes bort spelglädjen samtidigt som självförtroendet sjönk.

    Konstigt för ett lag som har bara förlorat i år en träningsmatch (mot Önnestad från femman i februari), en DM-match (mot Oxie från fyran i april) och en seriematch (mot Hjärsås i augusti). 3 ggr på 27 matcher alltså.

    Skärpning!

    SvaraRadera

Keep it clean!