söndag 17 juni 2012

Guld Kiosken



Inte så tätt mellan blogginläggen på senaste tiden. Jobb, fotboll och väder har kommit emellan. Nu var det någon som påpekade att jag skulle kunna lägga upp foldern från Vä:s senaste pizzeria Guld Kiosken. Innan har jag bara lagt upp den på Facebook. Det bär mig emot att särskriva Guld Kiosken men de är faktiskt så de döpt den till.

Själva foldern är hur kul som helst, full av särskrivningar, ihopskrivningar och stavfel. Orkar inte redogöra för alla fel men mina favoriter är "Ny baggare", "stöngt", "kiristianstad", deras olika tomater i form av "fräske tomater", "färskatomater" och "färska tömat". Såserna väcker också nyfikenheten, "beearnissås", "rhodeislandsås" och "valfrisås". (Ingen kaskelot i min sås.)  Sedan gillar jag inslaget av engelska. Du kan få din pizza "half inbakad" eller doubl inbakad" och pan pizzan enligt "önske mål" i storlekarna "Smål", "Mediom" och "Larg".

Slutligen så har vi massor av omdöpta pizzor. Mina favoriter är: "Maxicana" (Maxi ska sponsra allt numera till och med pizzerior), "Cio Cio" som enligt Google Translate betyder "Vad det" på Italienska, och det kan man ju fråga sig. Du hittar många fler..

Om jag skulle kombinera min egna pizza som jag skulle döpt till "SFI" så skulle jag ha på följande på den: "sparis", "champenjoner", "feta ost", "annas", "jalabeno", "tacokrymix" och slutligen "färsk grönskaker, efftråt".

Nästa gång Guld Kiosken trycker upp en folder så hjälper jag gärna till att dubbelkolla den innan den går till tryckeriet. Givetvis mot en mindre kostnad av en gratispizza i veckan. ;) De som tryckt foldern, företaget "Clip Art Reklam & Skyltar" brydde sig inte om det. Inte heller helt seriöst.

Tills vidare handlar jag vidare på Pizzeria Greca. Enligt mig den bästa pizzerian i Vä.

Avslutningsvis...
Ett tack till Kalle, Amar, Almborg, Ola, Linus, undertecknad och Sven-Arne som hjälptes åt att grilla på Solhaga på lördagen.

//Johansen


4 kommentarer:

  1. Äter du gratis resten av året nu efter all reklam?? :P

    SvaraRadera
  2. Jag tror helt klart att du ska beställa utan sås om du ska ha pizza där ifrån! :)

    SvaraRadera
  3. Kristian, du har inte bott i Vä så länge... inte så konstigt att du inte kan vår dialekt.

    SvaraRadera
  4. Ah! Nu fattar jag. Det förklarar svengelskan i foldern. Jag underskattade tydligen Peter Harrisons språkliga genomslagskraft på den lokala Vä-dialekten. ;-)

    SvaraRadera

Keep it clean!