söndag 30 maj 2010

Jag mötte Lassie

Släkt med Sami Hyppiä?

Rakt av saxat från Wikipedia. Läs om ni orkar annars hoppa längre ner på sidan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Världen är liten-experimentet är ett experiment som utfördes av Stanley Milgram 1967 och som handlade om hur nära folk är sammanlänkade genom sina sociala kontaktnät.

Milgram gav olika personer i Omaha brev adresserade till en aktiemäklare i Boston, och bad dem att försöka leverera brevet till aktiemäklaren. Reglerna var att om personen kände aktiemäklaren, så kunde han skicka brevet direkt till denne; i annat fall skulle han skicka brevet till den av sina bekanta som han bedömde skulle ha störst möjlighet att vidarebefordra brevet till aktiemäklaren så snabbt som möjligt. För nästa person i kedjan gällde samma regler, och målet med experimentet var att mäta hur läng kedja som krävdes innan brevet nådde fram.

Av de 5 % av breven som nådde fram var det inget som hade krävt över 11 steg. Medianen låg på 8 steg.

Experimentet har gett upphov till begreppet sex grader av åtskillnad (six degrees of separation), en hypotes om att alla på jorden är sammanlänkade med högst fem personer som mellanled. Milgrams experiment var emellertid inte konstruerat för att bevisa den hypotesen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Den senare hypotesen tänkte jag undersöka och då ur ett fotbollsperspektiv. Jag tänkte att vi kör "Jag mötte Lassie" men med kända fotbollsspelare. Jag postar mina "Lassies" och sedan kan ni posta era i kommentatorsfältet.

Vissa av nedanstående "Lassies" är nästan för bra för att klassas som "Lassies". Det ska vara lite typ "en syrras kompis för detta pojkvän träffade....". Nu är vi inte nogräknade utan vi tar allt bara det involverar en erkänt känd fotbollsspelare.

Jag börjar med den bästa. Den gillar ni Pool-nördar garanterat ;)

"Min dotters gudmor är även gudmor till ett av Sami Hyppiäs barn."

"En spelare i Viby IF (Frälsaren) hamnade av en ren slump tu man hand med Ronaldinho på en flygplatsrestaurang i Kina under sommar-OS. Frälsarens barn har ett antal signerade prylar som bevis "

"Jag själv hamnade mitt emot Armando Diego Maradona på paradarenan Sambódromo da Marquês de Sapucaí i Rio under karnevalen. Visserligen skiljde det 10-15 meter och han var i ett VIP-bås men ändå."

Den sista där var egentligen ingen riktig "Lassie". Avståndet var lite för långt men slumpfaktorn är hög och att det inte var i ett fotbollssammanhang tillsammans med det faktum att han är en världens bästa fotbollsspelare genom tiderna.

Jag har nog inga fler fotbolls-Lassies som jag kommer på nu. Posta era!

//Johansen

19 kommentarer:

  1. Det sjukaste av allt var att restaurangen stängdes ner när mr Ronaldinho kom. De 3 som var kvar fick lugnt sitta kvar. Jag kan lova att jag satt kvar o hade inte alls bråttom den gången:) Vi småsnackade om allt möjligt eller rättare sagt jag snackade... När jag sedan gick ut från restaurangen möttes jag av de vildaste kineserna jag någonsin sett. Jag överlämnade uppmärksamheten till min nyblivne kompis istället:)

    SvaraRadera
  2. Jag har köpt målvaktshandskar av Ronnie Hellström! Sug på den!

    SvaraRadera
  3. Jag har haft Lasse Larsson som tränare... Nästan i klass med Frälsarens historia.

    SvaraRadera
  4. Jag har...

    Haft Kristian Johansen som lärare, snackat med Ronnie Hellström utanför Olympia i Helsingborg, satt en straff på Thomas Ravelli, varit maskot när KFF mötte Blackburn 1998 och således skakat hand med deras dåvarande lagkapten, varit fanbärare på u21-matchen Sverige-England och var då i samma spelartunnel som bl.a David Bentley, Nigel Reo-Coker, James Milner och Pablo Pinones-Arce, inledde min karriär i samma lag som Viktor Agardius och såg när Tom Prahl hällde upp kaffe inför expressens Mats Olssons ögon i vip-loungen på Olympia, Helsingborg.

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha! Då har jag två Ronnie Hellström-Lassies. Ronnie är kung!

    Thomas: Lasse Larsson? Trelleborgs-Lasse eller?

    Kalle: Gillade slutet, äkta Lassie på den även om kändisarna känns så där jämfört med Ronaldinho.

    SvaraRadera
  6. Yes! :)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lasse_Larsson

    Sen kan jag komplettera med att ha suttit sidan om Wilmer-X:s Nisse Hellberg och käkat ärtsoppa i VIP-loungen inför en MFF-match för några år sedan.

    SvaraRadera
  7. Vet inte om det räknas eftersom det är en aik:are men har skakat hand och snackat med Ola Andersson också..

    SvaraRadera
  8. ...och så har jag varit tränare på uttagningsläger till Skånelaget. I ett av gängen fanns två "problem-barn": Tony Flygare & Zlatan Ibrahimovic!

    SvaraRadera
  9. Jag skakade hand med Tomas Brolin på Solvalla i lördags. Våra bordsgrannar inne på restaurangen var bland annat Peter Forsberg, Brolin, Magnus "Sigge" Svensson och Patrik Sjöberg.

    SvaraRadera
  10. Hälsade på Tobbe från "en annan del av Köping" utanför systembolaget i Köping i dag.

    SvaraRadera
  11. Småsnackade med kronprinsessan Victorias livvakt och hälsade därefter i form av ett hej på Victoria när hon var på väg till det kungliga stallet. Vet inte om jag vågar gå ut med detta till tidningar då det kanske kan grusa alla planer mellan henne och Daniel.

    SvaraRadera
  12. Detta var då 12 år sedan när jag låg i lumpen och stod högvakt på Drottningholm...

    SvaraRadera
  13. Vad fan hände med fotbollsanknytningen? Eller är den att den kände bloggarn Johan Meijer och den notoriske familjefadern Thomas Jönsson spelar fotboll i Viby IF och i sin tur känner en massa som inte kan spela fotboll?

    SvaraRadera
  14. Haha, jag tar på mig den. Glömde helt fotbollsanknytningen.

    SvaraRadera
  15. Likaså jag...Jag greps med i ivern att berätta om mina kändisträffar. Fast har inte Victoria delat ut något stipendie till någon fotbollsspelare någon gång? I så fall är anknytningen till fotboll solklar.:)

    SvaraRadera
  16. Jag satt iaf bredvid HBK:s gamle slitvarg Joel Borgstrand på restaurangen på Solvalla i lördags och för fyra år sen käkade jag middag och drack konjak med Blåvitts tränare Arne Erlandsen inne på Råsundas restaurang. Arne sågade för övrigt många av sina spelare efter ett par glas.

    SvaraRadera
  17. Jag har varit på pub med halva Blåvitt på Cypern för några år sedan!

    SvaraRadera
  18. Greger, Var H Mild med på Cypern ?

    SvaraRadera
  19. Jag har druckit grogg med Robert Prytz på Ronneby Brunn på det glada 80-talet. Stötte på Laban Arnesson utanför Nya Ullevi 1992 efter det att Danmark oväntat vunnit över Tyskland i EM-finalen. Dessutom var jag "hisspojke" när Kungen med scoutfölje åt lunch på Sparbankens 5.e våning i samband med scoutlägret 2007. Jag och Säpo-killarna fick samma meny i köket - först sillamacka sedan äggakaga med stekt fläsk.

    SvaraRadera

Keep it clean!