torsdag 7 oktober 2010

Tränarkarusellen

Frustrationen blev för stor. Plötsligt så avancerade Brunte i karusellen

På begäran, skrivet ur ett utanförperspektiv, mina tankar om tränarkarusellen.
Jag har tagit ut de namn som känner igen från Skånebolls lista över lediga tränare och kommenterar kort.

Henric Fröjd (Gärds Köpinge): Tycker jag verkar har gjort ett gott arbete med Gärds Köpinge. De verkar ha en tanke när de spelar boll. Som jag skrivit innan så saknades en målskytt annars tror jag de hade hamnat högre upp i tabellen. Henric Fröjd har gått Steg 3!!!

Kenan Güner (Sibbhult): Kenan förknippar jag tyvärr med nedflyttning. Nu har jag inte orkat att dra fram statistik från hans karriär men jag har för mig att lagen han tränar har haft en tendens att ramla ur sin serie. Kenan har även som jag gått steg 2.

Dan Kanter (Höör IF): Här ringde en klocka. Var hade jag hört namnet innan. Jo, Greger "Väggen" Andersson nämnde hans namn i sin intervju. Ingen favorit hos Greger trots att Dan gått steg 4.

Håkan Hellberg (Ovesholms IF): Håkan Bråkan har gjort ett bra jobb med OIF men kommer nog inte så mycket längre. Nya utmaningar väntar för en av traktens ambitiösaste unga tränare.

Inte med på Skånebolls lista men troligen lediga.

Marek Skurczynski (Nosaby IF): Som det skrivs på Nosabybloggen så lär han inte vara tillgänglig länge. Kommer och tänka på den gamla Glenmark-låten "Mare(k) Mare(k), vad gör man med en söndagmorgon?

Joakim Welander (Åhus HBK): Fick kicken nyligen. Jag vet att han ett par framgångar men tyvärr känns det lite som det är liknande syndrom som med Kenan. Det känns som lagen han leder också tenderar till att trilla ur serier. Jag har haft Jocke som tränare en mycket kort tid i Åsums BK innan jag lämnade klubben, gav ett bra intryck då i alla fall.

Sejdi Bejrami och Kujtim Muqa (Kristianstad BoIS): Ryktas ta över Näsby IF, eller är det redan klart? Känns lite så där. De kommer från det enda lag (BoIS) som har fler varningar än Näsby IF, till att ta över det lag som hade överlägset flest utvisningar. Rätt män att ta över? Jag vet inte, vi får se. De kan nog inte göra ett sämre jobb med att hålla koll på avstängda/tillgängliga spelare i alla fall.

Lasse Ek (Näsby IF): Då fattas det bara att Lasse tar över Kristianstad BoIS. ;)

Egentligen finns det inte mycket att skriva om hela då hela karusellen pågår lite bakom lyckta dörrar och vi får bara reda på när det är klart. Eftersom det är lite av en köp och sälj marknad så är det få tränare som är villiga att berätta något när karusellen är igång.

Vilka tränare är att föredra? Det finns ju olika tränare med olika mål. Vissa vill göra en karriär och andra har det som en social grej. Det gäller att matcha tränare efter klubb. Den viktigaste egenskapen en tränare måste ha, enligt mig, är social kompetens. Du måste ha förmågan att skapa en grupp för att lyckas. Nu kan jag babbla hur mycket som helst om ledarskap, gruppdynamik och annat tränarrelaterat men det blir bara trist på bloggen så jag slutar där.

Vidare...

Jag är glad över att Pete "Grandmaster" Harrison fortsätter minst ett år till i Viby IF

Michael Thomasson fortsätter träna Wä och jag blir inte alls förvånad om Andreas "Boven" Svensson trappar ner där

Simon Sjöfors lämnar KFF och ska träna Älmhults IF i division 3. Hur många A-lagsmatcher gjorde Simon?

Den gamle Vibytränaren, Rolf "Svennis" Johnsson, måste ha ett bra tränar-CV efter sin tid i Viby och nu med sitt Huaröd.

Sedan finns listan med föreningar som söker tränare. Där återfinns Gualövs GoIF. De fick smaka på en säsong i sexan sedan fick de krypa tillbaka under den sten som heter division sju.

Kvalet på lördag närmar sig. Viby IF är redo, Grönängen är vår hemmaplan och det är där vi bestämmer.

//Johansen

4 kommentarer:

  1. Lycka till på lördag!

    /Svinto

    SvaraRadera
  2. Henric Fröjd tränar Broby 2011
    //PH

    SvaraRadera
  3. Lasson Jimmie Ystad

    Bror till Anette Lasson, tidigare sekreterare i HKIF.

    SvaraRadera
  4. OK! Det var en liten Lassie där...
    Jag känner Olsén som känner Anette som känner Jimmie Larsson som tränat Ystad...som i sin tur spelar sina matcher i just Ystad som förekommer flitigt i böckerna om kriminalkommisarie Kurt Wallander som spelats av Rolf och Krister..så slutar det med att jag känner hela dramaten? ;)

    SvaraRadera

Keep it clean!