söndag 24 oktober 2010

Trist att vara arborist?

Är det så här man ska göra???

Igår skulle vi beskära vårt plommonträd och hade därför lånat en bok om beskärning av ett par bekanta eftersom vi har absolut ingen aning om hur man gör. Vet egentligen inte om jag blev mycket klokare av att läsa den. Lite flummig tyckte jag. Läs bara detta stycket som fanns på sidan 45.

"När det gäller beskärning av fruktträd så är åsikterna många. Faktorerna som påverkar beskärningen är också många. Här är ett friskt mod en god början. Lär känna trädet, iaktta hur det reagerar för olika behandling, följ trädet i dess utveckling. Regelbunden kontakt med trädet är viktigt."

Det sista stycket har gett mig rejäla skuldkänslor. Jag har totalt ignorerat Herr Äppelträd, Fru Persikoträd och Lilla Plommon ända sedan jag flyttade in. De måste vara riktigt arga på mig. Jag håller mig nog ifrån trädgården framöver. ;)

Jag får väl ringa Bertil Svensson.



Avslutningsvis lite fotboll då...
Fotbollsskandal på Furehov.
Torekov/Båstad bortaslog Hammenhög med 0-1 och blev kvar i femman till slut.
Åhus HBK mot Tosteberga i extrakval. Något av lagen kommer att hamna i femman.

//Johansen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Keep it clean!