måndag 16 augusti 2010

Morgonblogg! Ansvar och ordentlig ursäkt.

"Bara för att du kan, betyder det inte att du borde"

Varför är så många idag dåliga på att ta ansvar och FRAMFÖRALLT leverera en ORDENTLIG ursäkt.

Många tror att "Förlåt men egentligen var det inte mitt fel utan det var den andres fel" är en godtagbar ursäkt. Jag tycker att en ursäkt inte ska urskulda den som ber om ursäkt. Kanske det bara är jag som har fel för mig men jag blir så trött när jag läser om sådana ursäkter. Nu senast från Näsby IF:s sida.

Nu lyder ursäkten ungefär så här i mina öron. "Det var dumt av killen men han blev faktiskt kallad något rasistiskt och därför så får man ge någon på käften". Låter det som en bra ursäkt?

Jag har spelat seniorfotboll sedan jag var 14-år och blivit kallad "Stockholmsjävel, bonnjävel, danskjävel och jäveljävel av diverse publik. Samma publik har även vid sällsamma tillfällen lovat att de ska "idka älskog med en närstående släkting till mig" eller att de ska rentav "döda mig". Listan kan göras lång. Hör och häpna! Inte en endaste gång har jag gett någon av dessa belackare på käften för den sakens skull. Det som verkar förlorat idag är att det plötsligt i mångas värld är rätt att ge någon på käften för att man blivit kallad ditten eller datten.

Angående den "rasism!" som verkar använts som den största anledningen till rättfärdiga våld i detta fallet: Det blir varken mer eller mindre rätt att slå någon på käften för någon sagt något rasistiskt men det verkar tydligen så.

Så ansvar och ordentliga ursäkter vill jag se mer av. Men så vill jag också bli miljonär. Vi får se vad jag upplever först.

//Johansen

//Johansen

4 kommentarer:

  1. ...Du har ju lirat flera år i Viby så du MÅSTE ju vara miljonär vid det här laget :)

    Som vanligt alltid en kul stund att hoppa in här och läsa lite om både dena ena och det andra. Vill dock fortfarande veta hur du kom över "fotot" :) :)

    SvaraRadera
  2. Har du verkligen ingen aning om hur jag kom över fotot?! :D

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara hålla mä Martin. Du skriver bra och underhållande.

    SvaraRadera
  4. Hittade lite kul läsning på Näsbys hemsida under föreningspolicy:
    Att representera Näsby IF innebär att ha god stil både på och utanför planen.
    följa fotbollens regler genom att
    - spela ett rent spel – fair play
    - vara ärlig och inte fuska till dig fördelar
    - respektera domarens beslut

    SvaraRadera

Keep it clean!