söndag 22 augusti 2010

PS. Näsby IF DS.



Var på väg att släppa det här med Näsby IF (I=Idrott, F=Fightclub?). Då skrev signaturen Tomas följande kommentar om mitt inlägg.
"Tomas sa... Håller med! Och de konstiga är att att Bois inte får samma problem när dom möter alla rasistlag i sexan? För där finns ju en del "utlänningar" där också. :-"

Nu har jag inte pratat med alla i Kristianstad BOIS men jag vågar nog säga att problemet med rasismen är nog mindre än vad Näsby IF:s ordförande Jonas Eriksson vill få det till.

Under flera år så hade även Viby IF flera spelare i startelvan med utländsk bakgrund och jag kan säga under de åren så hände det endast ett fåtal gånger att det sas rasistiska grejer från sidan av planen. Att det sägs på planen har jag endast hört vid några ytterst få tillfällen och då har jag spelat MÅNGA matcher med och mot personer med invandrarbakgrund. Jag vill tillägga att kalla någon "jävla svenne" eller "jävla blatte" drar jag med samma kam. Tilläggas, INTE en endaste gång under alla mina år på seniornivå så slog någon spelare någon ur publiken på käften.

Hur som helst så finns det en del lärdomar här. En kan vara att Näsby IF tar och ringer Kristianstad BOIS och frågar hur de jobbar för att deras spelare inte ska slå ner personer i publiken. Uppenbarligen så fungerar BOIS sätt bättre i sammanhanget.

Kanske den här lilla stormen, även om den är i ett vattenglas som heter Kristianstad, kan få några att tänka till. Främst till de som tycker det är ok att slå någon som säger något korkat men även till de som säger korkade saker.

//Johansen










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Keep it clean!