onsdag 29 december 2010

Vibyleaks

Jag har nu bestämt att publicera mejlen från Åsums BK genom L-O Nilson i detta inlägg. Flera personer jag talat med har gett mig råden att undvika korrespondens där L-O Nilson är inblandad. Jag hoppas därefter att ärendet är avslutat.

Varje mejl avslutas med en kommentar från mig.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Från styrelsen i Åsums BK:
Åsums BK anser att det är etiskt och moraliskt tveksamt att Viby tillåter en blogg på sin officiella hemsida att länka till en nedlagd gästbok (troligtvis inklistrad av er webmaster och driftsatt igen före vår webmasters nedläggning) där ÅBK och särskilt L-O Nilson visas upp i bild och med lite tveksamma antydningar.
Vi tycker inte att detta främjar fotbollen eller våra relationer.
Tacksam för en kontakt där vi kan diskutera detta närmare.

Mvh
L-O Nilson, sekr Åsums BK

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentar: Här kan jag själv säga att det var dumt att lägga upp bilden på L-O så här i efterhand, jag borde förstått att han inte skulle ta det bra. Mitt fel! I och för sig inte värre än bladets Snövit och de sju dvärgarna. Jag hade utan problem kunnat haft den kvar men av respekt för L-O så har jag tagit bort den. Vad det gäller att jag länkar till offentligt material och pressas till att ta bort det känns lite odemokratiskt. Sedan förstår jag inte vad jag skulle ha att göra med att gästboken driftsatts igen.


Efter detta mejlet publicerade jag detta inlägget på bloggen och vips så damp ett nytt mejl i min inbox.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Jag trodde inte att en blogg fanns på en klubbs officiella hemsida om den inte var kontrollerad av föreningen.
Den har nu bytt namn ser jag. Precis som vi gjorde när vi tillät herr att starta en egen blogg.
Att den gamla gästboken finns kvar beror tydligen på att någon kopierade den och sedan klistrade in den och aktiverade den i en egen gästbok. Så länge detta går så kan ju ingen stoppa detta så det får man kanske släppa.
Ordet är fritt och det är bra men om det skall föras en seriös debatt eller åsiktsflöde så måste båda sidor hålla sig till sak.
Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att ta upp gamla saker som inte har någon relevans alls längre OCH ATT VI KLUBBAR SKALL HÅLLA PÅ SÅ HÄR MOT VARANDRA.
Här får du mina fakta i ärendet:
DET HAR ALDRIG VARIT ÅBK MENING ATT STOPPA DEBATTEN. DET ÄR BARA DUMT OCH GER ETT LÖJLIGT INTRYCK.OM DU/NI LÄST VAD SOM SKRIVITS SÅ ÖPPNAR EN BLOGG/GÄSTBOK UPP PÅ ÅBK OFFICIELLA HEMSIDA INOM KORT. (Dock kan du inte vara anonym där)
Det är dock bara att beklaga alla de felaktigheter som man hela tiden lyckas koka samman. Det blir jättefel när inte alla fakta presenteras.
Jag tar det helt kort:
1) ÅBK inriktning ända till Hampus Frank skrev avtal med Nosaby var att han och Peter Lindgren skulle fortsätta ett år till-detta vet spelarna.
2) ÅBK försökte sedan hålla kvar Peter Lindgren. men även han valde en annan klubb.
DETTA KAN ÅBK inte lastas för.
3)ÅBK gick då vidare med två alt, en extern ny tränare eller internt (Claes B)
4)Det fanns då inga tränare lediga på listan(Marek till KFF, Jocke W till Tomelilla mfl, ingen var ledig)
5)Claes B tackade prel. ja på en förfrågan.
6)ÅBK antog då en målsättning att med i huvudsak egna produkter gå vidare.
7) Styrelsen beslutade (trots att de flesta äldre spelarna inte ville ha Claes, en människa dom inte kände mer än ryktesvägen)att gå på linjen med att flytta upp tränare och spelare till herr.
8)Att hota med något har ÅBK aldrig gjort. Vi har släppt 21 spelare(mest yngre) i frimånaden så det är inget problem.
Vissa spelare ville testa högre upp och några i lägre serier.
9) När det gäller övergångar utanför frimånaden så är ÅBK inget undantag från andra klubbar att man vill ha tillbaka en del utlägg man haft för de äldre spelarna.
10)Alla seniorer har vi diskuterat med angående deras fOrtsättning i ÅBK i sex veckor och jag meddelade spelarna att senast 12 dec måste ni bestämma er. Annars kommer ni att hamna utanför frimånaden.
11) ALLA äldre spelare har varit på spelarmöten och tränargenomgång så dom saknar inte information. Dom har dessutom tränat flitigt hela hösten och deltagit i cuper fullt ut.
12)FRE 17 dec var min uppfattning att vi i stort var överens med alla spelarna och att det var formaliteter kvar för att skriva avtal.

Vi försöker nu stötta dom spelare som väldigt sent vill lämna oss- men då finns det vissa regler för detta.
Bl.a ÅBK policy för övergångar. Den kan ni läsa på ÅBK officiella hemsida.

RESTEN VET NI EN DEL OM MEN INTE ALLT DÄR HELLER.
ÅBK tar gärna varje SERIÖS OCH ÖPPEN DEBATT.

Sen hävdar vi att om man använder vårt föreningsnamn som bloggadress (som den nystartade åbkbloggen gör) så är det kanske inte olagligt men ganska ojust!!
Kan ju tillägga att ÅBK har inget otalt med någon spelare mig veterligt. Kolla gärna med dom som lämnat.
T. EX Sanjin, Adde, Erik, Elvis mfl.
Demokratiska beslut blir ju inte alltid det som en del av de inblandade vill. Så funkar det.
Så några överkörningar är det definitivt inte frågan om. Det vet alla inblandade.
Sen har ju också alla rätt till en egen åsikt och att göra sina val i livet. Det har inte ÅBK någonsin haft synpunkter på.
TAR GÄRNA EN DEBATT, MEN VAD ÄMNET NU SKALL KALLAS??
Mvh
L-O Nilson, sekr Åsums BK

------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentar: Till och börja kan jag inte förstå varför L-O presenterar 12 faktapunkter. Ingen av dessa punkter har bloggen berört. Jag har aldrig hävdat att det L-O har sagt gällande dessa 12 punkter är fel eller att ÅBK på något sätt kan lastas för det som har hänt. Däremot har jag haft synpunkter på hur L-O och ÅBK har skött hela den här "affären" efteråt. Här är jag långt ifrån ensam.

Vibybloggen är så pass kontrollerad av föreningen att den inte kommer att skriva något ont om den egna klubben eller publicera rena lögner för att skada andra.

Att den bytt namn har snarare att göra med att förtydliga dess inriktning och för att undvika påtryckningar mot den som utövas igenom Viby IF av andra. I detta fall ÅBK genom L-O.
Viby IF har mig veterligen inget otalt med ÅBK, inte jag heller för den delen.



Normalt hade jag svarat på mejl men jag tror L-O blandar ihop allt han läst på andra bloggar och tillskriver Vibybloggen det. Det senare av mejlen tycker jag bekräftar detta. Känns lönlöst att skriva och dementera en massa som jag inte skrivit. Därmed hoppas jag detta är avslutat, annars får bloggen byta namn till ÅBK-bloggen. ;)

//Johansen

14 kommentarer:

  1. Kan ju ge herr L-O ett tips att sluta skriva med versaler i fortsättningen. Det uppfattas som att du skriker och anses väldigt otrevligt. Automatiskt en person som man inte vill ta en debatt med, speciellt inte när irrelevant fakta så frekvent används för att "vinna" diskussionen. Har aldrig träffat dig L-O eller haft någon som helst relation till Åsum, men din behandling av denna situation har fått mig väldigt negativt inställd till främst dig, men också Åsum som du representerar.

    Lyssna och ta till dig kritiken som inkommer, arbeta på att ta fram den bästa lösningen istället för att bara gå in för att vinna diskussionen. Då lovar jag att du får betydligt mycket mer respekt med dig i fortsättningen.

    MVH
    Rasmus Bjerre

    SvaraRadera
  2. Gå inte ut sena kvällar nu Johansen ;)

    Rasmus "Judas" Bjerre - läser visst bloggen fortfarande ;)

    Mvh
    Johan Grönkvist

    SvaraRadera
  3. Håller med Rasmus. Ta åt er av kritiken - bryt ihop - bit ihop - och gå vidare....

    Efter att ha läst punkt 7 så förstår jag att det gick åt helvete (21 spelare som lämnat visar väl på detta)
    På dessa nivåer av fotbollsspel så kan man inte köra över en spelartrupp med att tillsätta en tränare som de flesta inte vill ha.
    Jag var med om samma visa i Näsby för en 6-7 år sedan då Kenan Guner valdes till tränare trots stora protester. Då lämnade 10-15 spelare och Näsby rasade som ett korthus.

    Förövrigt kul med med lite rock-n-roll debatt !!

    SvaraRadera
  4. jag föredrar bloggare framför sekreterare. Annars inga kommentarer:)

    SvaraRadera
  5. Bra att det blivit lite seriösare.
    Tror inte LO menar att skrika med stora bokstäver men det betyder ju det på nätet så han bör använda annat sätt att trycka på saker.
    21 spelare har lämnat, 3-4 st av de skäl där ni tycker ÅBK gjort fel, men som LO menar, har varit en normal demokratisk beslutsprocess. Detta sker i alla klubar på alla nivåer varje år. De andra vad jag vet har valt att varva ner eller vill spela Alagsfotboll.
    Ändå kommer ÅBK efter nyår att ha 26-28 man i herrtruppen och 20 st i juniortruppen.
    Var skulle dom andra 21 som lämnat spelat? I C-laget?
    LO är vad jag vet en hårt arbetande ideell ledare som håller på sin klubb.

    SvaraRadera
  6. Gott snack, bloggkungen!

    SvaraRadera
  7. Nu kanske jag missförstår ÅBKAREN men
    säger han att det var tur att 21 spelare
    lämnat för att de annars skulle spelat i "c"
    laget? Vill man inte ha en så bred trupp
    möjligt? Eh vad vet jag.

    Jimmie

    SvaraRadera
  8. En otrolig debatt har återigen uppstått.
    Jag älskar det...

    L.O är en fantastisk eldsjäl, det är allmänt känt och sådana behövs i alla föreningar.
    Jag misstänker att jag själv gått under epitetet eldsjäl precis som den attackerade skribenten, Johansen gör.
    Skillnaden är kanske lite banjo?
    Man måste tåla att ta en viss kritik och man måste sålla lite i vad man skriver och säger.
    Jag tycker att det är en god egenskap att vilja försvara sig och sin förening vid orätter, men L.O måste tänka på att han inte kan/får skriva med underförstådda meningar för i skrift så är det inte en själ som förstår och missuppfattningarna kan starta att florera.
    Varför en Division 4 förening med ambitioner bekymrar sig så mycket i nuläget över en harmlös fråga på en fotbollsblogg eller ett inlägg med stor ironi på denna blogg tyder trots allt på en viss panik och om L.O fortsätter att försvara sig å detta sätt så blir bara den allmänna uppfattningen att det råder panik.
    L.O måste förstå att det fortfarande runt om i stugorna råder viss tveksamhet till ÅBK sedan den tydliga målsättningen häromåret, som gick ut offentligt, klargjordes. För egen del så hyllade jag den kaxigheten som Peter Lindgren stod för och det tänker jag fortsätta med, men en viss acceptans för att inte alla gör det måste tolereras och bör trigga er istället för att skrämma er.

    SvaraRadera
  9. Det känns på något sätt att LO måste gå runt med en iphone eller ett trådlöst bredband i fickan. För så fort någon har skrivit illa om honom är han där för att försvara sig själv, ofta har hans argument inte med saken att göra.

    Att endast 3-4 st har lämnat ÅBK, av dessa 21, känns inte helt realistiskt. ÅBK har väll i detta fall gjort fel eftersom de inte lyssnat på sina spelare. Kritiken har väll inte uppkommit för ingenting. Att sen LO skyller på att valet av tränare gjordes p.g.a att det inte fanns några andra tränare lediga är inte heller logiskt.

    Avslutningsvis vill jag önska mina gamla lagkamrater i Åsum lycka till 2011.

    /Oskar

    SvaraRadera
  10. Oskar!!! Ring L-O och fråga om han har en iphone el. ett trådlöst bredband i fickan om DU undrar...

    SvaraRadera
  11. Oskar!!! Vad du än gör, ring inte! L-O kommer aldrig lägga på!

    SvaraRadera
  12. Ja jag ringer direkt!

    SvaraRadera

Keep it clean!